Kultur eller bara ungdomskultur?
De första mopederna dök upp i Sverige strax efter andra världskrigets slut. När den gemene svensken konfronterades med den tidens mopedister så var reaktionerna i stil med “varför kommer det arga unga farandes?” och liknande chockerande mottaganden. Så man kan fråga sig vad mopeder hade som gjorde att de överlevde mer än ett halvsekel och idag är ett mycket vanligt transportmedel. Därtill, ett av de mer uppskattade oavsett ålder.
Mot bakgrund av dagens miljö- och klimattänkande så är svaret att en moped är avsedd för att köra en person. Denna person är den som kör mopeden, och bara i undantagsfall också en passagerare. Att välja moped eller exempelvis en ford bil som laddhybrid är smartare och mer miljövänligt helt enkelt.
Detta ska jämföras med vårt allra populäraste färdmedel – bilen. I en bil färdas man inte sällan en person i taget, och någon gång ibland kanske tre eller fyra. Även om man kör en modern Fordbil som laddhybrid eller annan klimatsmart bil så används bilens hela potential sällan i och med tomma säten.
Ytterligare ett svar på frågan varför mopeder överlevt så länge trots sitt ljumna mottagande initialt, är att de också är mycket praktiska när det gäller framkomlighet i en tät trafik. När det stockar sig på infartslederna till någon av landets städer så är det ofta en långsam (i jämförelse med bilars hastigheter) moped som susar förbi på en cykelbana bredvid de köande bilarna.
Som tredje anledning till mopedens överlevnad måste man säga vara att den blev ungdomarnas favorit. Precis som de populära elbilarna, är moppen lätt att köra och billig att äga. Inte minst i en stadsmiljö, där storleken gör den enkel att kryssa fram på och dessutom billig att parkera. Det krävs heller inte alltför mycket förkunskap, vilket sannolikt gjort den extra populär bland de yngre på vägarna.