Från mopedägare till bilägare
Det är en relativt liten del av befolkningen som är mopedägare under tonåren, men de finns överallt i vårt avlånga land. Varje ort, hur liten den än må vara, har sin lilla grupp av ungdomar som samlas kring sina mopeder i princip varje kväll. Det är en passionerad grupp av människor som kan det mesta som är värt att veta om mopeder. Inte sällan handlar diskussionerna mopedägare emellan om hur man bäst trimmar sin moped. Och de flesta har även en eller ett par berättelser om hur de har lyckats undkomma en av polisens kontroller genom att helt enkelt köra ifrån dem. Sanningshalten i dessa berättelser ifrågasätts som princip aldrig av andra mopedägare.
Intresset för motorer kvarstår
Få av mopedägarna blir mopedägare livet ut. För de flesta av dem är mopedintresset en del av tonåren och inte mycket mer. Men även om intresset för mopeder mattas av kvarstår motorintresset. De som har varit mopedägare är mycket kunniga vad avser motorer och vet att räkna såväl hästkrafter som bensinförbrukning. Det är få före detta mopedägare som senare i livet köper bil utan att göra ett medvetet val, där prestanda och funktion är två faktorer som noggrant granskas.
Ett bilmärke som är respekterat bland före detta mopedägare är Mitsubishi Motors som är känt för att vara en ypperlig kombination av prestanda, funktion och pris. Den som väljer att köpa en bil från Mitsubishi kan vara säker på att få en väldesignad bil med mycket bra prestanda till ett minst lika bra pris. Ska man göra en parallell till de svunna tidernas mopeder kan en Mitsubishi närmast liknas vid en Puch-moped – snygg design, bra prestanda och driftsäker.
Mopedägare som blir motorcykelägare
De mest passionerade mopedägarna väljer att fortsätta på två hjul och uppgraderar till en motorcykel när rätt ålder uppnås. Många av landets motorcykelägare har inlett sin motorcykelbana genom att vara mopedägare i tonåren. Det är en passion som är lätt att förstå och det är en särskild form av frihet att glida fram på två hjul, gärna tillsammans med likasinnade.
Det är egentligen inte någon större skillnad mellan att vara moped- eller motorcykelentusiast. Det är samma passion för att färdas på två hjul som delas. De avgörande skillnaderna är att en av grupperna kan göra det i en högre hastighet samtidigt som den gruppen behöver ha en något tjockare plånbok. Det är trots allt billigare att vara en passionerad mopedägare jämfört med att vara en passionerad motorcykelägare.