Pages Menu
Categories Menu

Posted on maj 9, 2016

Mopedklubbar

Mopedklubbar

 

Mopeden har mer eller mindre alltid varit populär i Sverige. Framförallt är det de gamla 30-mopederna och de klassiska modellerna som varit, och fortfarande är, mest eftertraktade. Alla som någon gång ägt en moped tillverkad mellan 1950 till 1990 vet att dem ofta har en tämligen lång livslängd. Dock krävs det en Pink Motorcyclehel del underhåll för att mopeden ska kunna köras felfritt. Med andra ord har nästan alla som kört en äldre moped skruvat och mekat på den. För många utvecklades en viss kärlek till just själva mekandet och fixandet. Mycket på grund av detta finns idag en mängd olika mopedklubbar som gör just detta.

Den typiska mopedklubben i Sverige fokuserar sin verksamhet till att meka med hojarna, åka på diverse utflykter samt hålla utställningar av sina mopeder. Många av dessa klubbar har många medlemmar som brinner för mopeder och ibland även motorcyklar. Med gemensamt kunnande kan många av de gamla mopederna som tillverkades på 50-talet se mer eller mindre nyproducerade ut. Detta kräver förstås otaliga timmar av skruvande, fixande, torkande och pillande. Till mångas förtjusning. Det är just själva putsandet och underhållandet som är den viktigaste biten med moped för många. Lite som ett konstverk som aldrig riktigt blir helt klart. Man kan även ge sig på projektet att bygga sin alldeles egen moped. Detta kan vara något tämligen kreativt och utmanande. Både att hitta lämpliga delar och att kunna komponera dem till en fungerande moped.

Många av de mopedklubbar som finns i Sverige är direkt anslutna till Motorhistoriska riksförbundet (MHRF). Till MHRF kan alla föreningar ansluta sig som har någonscooters rally form av motorhistorisk anknytning. Totalt är kring 200 olika klubbar och föreningar anslutna och man representerar därmed kring 100 000 medlemmar. Man driver politiska frågor som har med användning av äldre motorfordon att göra. MHRF  menar att äldre typer av fordon har ett viktigt historiskt värde samtidigt som de förgyller trafiken ur ett estetiskt perspektiv. Genom riksförbundet samarbetar man med internationella organisationer och besitter därmed tekniska kunskaper och färdigheter som inte existerar någon annanstans. Det är MHRF som bidragit till att alla fordon som är äldre än 30 år är skattebefriade i Sverige.